acció sindical

Es constitueix la Federació de Sindicats de Treballadors i Treballadores del País Valencià

La Intersindical avança

El VIII Congrés Extraordinari de l'STEPV-Iv ha culminat el procés d'extensió del Sindicat en l'àmbit de la Funció Pública i la diversificació dels sectors que en formen part. L'STEPV-Iv torna a ser un sindicat principalment d'ensenyament, mentre que els fins ara sectors d'Administració Pública i de Sanitat es constitueixen en organitzacions independents. Amb els nous sindicats sectorials es conforma la nova Federació de Sindicats de Treballadors del País Valencià (Federació d’STPV-Iv). És la primera pedra de les forces que es confederaran en la futura Intersindical Valenciana, que té una nova fita important a finals de la tardor.

Els canvis orgànics han necessitat la celebració de fins a quatre congressos en un sol dia. L'institut d'ensenyament secundari Benlliure de la ciutat de València acollia el 30 de juny més de 120 delegats i delegades. Hi entrava una sola organització i n'eixia una federació de quatre sindicats amb una clara vocació unitària.

Un congrés extraordinari

En primer lloc, es va celebrar el VIII Congrés de l'STEPV-Iv, que va ratificar les ponències presentades pel Secretariat Nacional. Els canvis suposen la desaparició dels sectors d'Administració Pública, de Sanitat i els d'altres àmbits laborals, així com el retorn del Sindicat al seu primitiu camp d'actuació dins l'ensenyament. De retruc, això suposa la promoció dels fins ara subsectors d'ensenyament públic, privat i universitari al rang de sectors.

Aquesta era una transformació pendent des que el VII Congrés de l'STEPV-Iv (València, 1999) aprovés que "aquesta fórmula [mantenir les sigles STEPV-Iv en tots els sectors] ja no s'adequa a la realitat quatre anys després i ara ens toca donar una altra passa; es tracta d'arbitrar una fórmula per utilitzar sigles adequades a cada àmbit (sanitat, administració pública, ensenyament i altres). Per això, és el moment de crear quatre sindicats al si de la Intersindical Valenciana, però regits (…) com una única organització".

Dos congressos simultanis

Els delegats i les delegades del fins aleshores sector d'Administració Pública es reunien en el I Congrés del Sindicat de Treballadors i Treballadores de l'Administració Pública Valenciana-Intersindical Valenciana (STAPV-Iv), que abastarà tot el personal de les Administracions Públiques ubicades al País Valencià, tant l'estatal com l'autonòmica i la de Justícia, mentre, al mateix temps, els delegats i les delegades del sector de personal de la salut creaven el Sindicat de Treballadors i Treballadores de la Salut del País Valencià-Intersindical Valenciana (STSPV-Iv), mitjançant la celebració del seu també primer congrés.

Els debats d'aquestes dues organitzacions van estar centrats en l'aprovació dels seus estatuts, adaptats a la nova federació, i van elegir les seues primeres direccions. Tots dos han triat com a model bàsic el dels estatuts de l'STEPV-Iv, tot i les lògiques adaptacions territorials, en particular en Salut, i de definició de les finalitats particulars de cadascun. És per això que tots dos han triat dos Secretariats Nacionals col·legiats.

Tots i totes novament junts

La solidaritat i la col·laboració mútua entre els sindicats germans és una bona raó per preferir continuar junts a realitzar una segregació completa. Però no és l'única, ni possiblement la principal. Els serveis públics responen a polítiques socials i econòmiques concretes i homogènies: no es privatitza sols l'ensenyament, no es precaritza únicament el treball del personal sanitari, no és fa clientelisme tan sols amb l'Administració de la Generalitat. Les estructures salarials són en bona mesura comunes, i les condicions de treball bastant homologables. En conseqüència, la resposta sindical adreçada a l'aprofundiment de l'estat del benestar i de la justícia social, i a la millora de les condicions laborals dels empleats i empleades públics, requereix accions homogènies i solidàries. Per exemple, l'alternativa de les 35 hores és global i el patró, la Generalitat, és el mateix. Així, doncs, existeix una clara i ben definida àrea de treball sindical als serveis públics que requereix d'una política sindical sòlida que només es pot garantir per uns òrgans sindicals que integren la diversitat en una direcció comuna.

Aquestes reflexions propiciaren la celebració en la sessió vespertina del I Congrés de la nova Federació de Sindicats de Treballadors i Treballadores del País Valencià-Intersindical Valenciana, conformada per l'STEPV-Iv, els nous sindicats de la Salut (STSPV-Iv) i d'Administració Pública (STAPV-Iv), junt al Sindicat de Treballadors i Treballadores del País Valencià-Intersindical Valenciana (STPV-Iv), sindicat destinat a estendre el nostre model sindical en altres sectors laborals no atesos directament pels tres primers. La coordinació en forma de federació de sindicats permet ubicar-se units en un marc confederal més ampli, la Intersindical Valenciana, tot i mantenint la seua vinculació política i orgànica amb la Confederació d'STEs.

El procés continua

El Congrés de la Federació va aprovar encomanar al Secretariat Federal la realització de les gestions a fi de constituir la confederació Intersindical Valenciana junt a l'STA-Iv, sindicat al que es convida a confluir en el marc d'un procés de debat que ha de culminar en un congrés constituent. No es descarta, però, que qualsevol altra organització sindical se sume al procés constituent de la Intersindical Valenciana. A la tardor es donaran noves passes en aquesta direcció.

anar al començament              tornar a index nº 6