Les eleccions sindicals a la Generalitat en 2003

El correu de CCOO de 4 de febrer acusa STAPV-Iv de coses molt greus. Diu que estem "buscando su propio interés particular en contra de tus [els vostres] intereses". Estaríem volent reduir el número de representants per a "fer-li el joc a l'Administració". Davant això, no queda més remei que fer una explicació llarga i potser complicada. Anem a pams:

a)       El model d'eleccions sindicals en l'Administració Pública és el que pactaren en 1987 amb el Govern de l'Estat CCOO i UGT. Aquest model va variar en 1994, donant una visió més centralista encara de la negociació. El nostre sindicat sempre ha denunciat aquest model i hem repetit en totes les nostres publicacions que aquest no era el nostre model en absolut.

Gràcies a aquesta "magnífica" regulació, els funcionaris i funcionàries estem representats per les Juntes de Personal, òrgans representatius però amb moltíssimes menys competències efectives que els comitès d'empresa (que representen el personal laboral). Aquestes, gràcies a la "magnífica" normativa, són d'àmbit de serveis centrals i territorials, enteses aquestes últimes com provincials en la pràctica. Gràcies, per últim, a la "magnífica" normativa, la Generalitat (ni cap altra administració) no pot variar la forma d'escollir les Juntes i fer-ho -com diuen defensar des de CCOO- per conselleria i província (i torna-li amb la província).

b)       Amb el procés de funcionarització, prop de quatre mil persones han passat en el dia de la data de ser laborals a funcionaris dins la Generalitat Valenciana. Això ha suposat que els antics comités d'empresa (un per conselleria i província) s’hagen reduit moltíssim o, fins i tot, hagen desaparegut en alguna conselleria o organisme. Això és, objectivament, una conseqüència lògica del procés de funcionarització i, per tant, no caldria extranyar-se. Per què s'escaroten ara des de CCOO? Perquè ara s'han donat compte que el nombre total de delegats sindicals va a descendir d'una manera abrupta, gracies a la "magnífica" regulació de les eleccions sindicals dels funcionaris.

Alguna persona pot preguntar ¿què més dóna, si la representativitat serà la mateixa? Efectivament, la representativitat seria la mateixa... si es mesurara per percentatges de vots, però no és el cas. Es mesura per nombre de delegats, haja costat el que haja costat en vots cada delegat. Així, per posar un cas del nostre sindicat, cada delegat de la Junta de Serveis Centrals ens va "costar" 125 vots, mentre que un delegat laboral en Medi Ambient ens va costar 4 vots només.

De forma que CCOO sí es juga molt: es juga mantenir la ficció d'aparentar ser el sindicat més representatiu en Mesa General de la Funció Pública, tot i tenir menys vots que l'STEPV-Intersindical Valenciana, que és el cinqué en nombre de delegats però el primer en nombre de vots.

I també es juga una altra cosa: els alliberats. Aquests s'aconsegueixen de dues formes: per acumulació d'hores dels delegats (40 hores per delegat) o institucionals (alliberaments per estar en la Mesa Sectorial, per exemple). Òbviament, al descendir el nombre de delegats, també ho farà el d'alliberats.

c)       El que no diuen, clar, és que per a la única cosa que volen més juntes és per a tindre més delegats, no per a poder treballar des de cada una d'elles. En el període electoral que finalitza el proper abril, només ha funcionat un poc la Junta de Serveis Centrals, segurament perquè STAPV-Iv ocupava la presidència. De la resta, ningú no n'ha sabut res, per desgràcia.

d)       Respecte de les acusacions concretes que ens fa CCOO, són absolutament falses pel que fa a les eleccions de personal laboral. Sí és cert que, en privat, hem manifestat als seus representants que veiem més convenient que es modifique l'actual sistema, i que no veuríem amb mals ulls uns comités provincials, per diverses raons: per un costat, perquè això permet donar cobertura de representació sindical a moltes persones que es queden "perdudes" en el sistema: en moltes conselleries i organismes autònoms no s'arriba en una sola província a 6 persones laborals, per la qual cosa no poden, segons la "magnifica" normativa vigent, elegir cap delegat. D'altra banda, perquè estimem que els comités d’empresa han de ser temporals, en tant que no s’haja funcionaritzat tot el personal.

Però no hem presentat cap impugnació davant cap taula, sinó únicament un escrit en les meses electorals d’Educació en les que demanem que s’ajornen les eleccions fins després de la sentència del Tribunal Superior de Justícia en el conflicte col·lectiu que CGT va presentar. Considerem aquesta petició lògica, ja que val més esperar un parell de setmanes que haver de desfer unes eleccions, amb el marejol de personal i la despesa de diners que suposen.

e)       Respecte de la convocatòria d’eleccions per al personal funcionari del Servef, és cert que STAPV-Iv ha impugnat la comunicació d’elecions presentada per CCOO. Cal aclarir al respecte algunes coses:

5 de febrer de 2003
STAPV-Intersindical Valenciana